Monday, January 2, 2012

80-90an punya cerita - Terowong

Terowong Menora,dekat dengan plaza tol Ipoh menuju ke Kuala Kangsar memulakan operasi pada tahun 1986 oleh PLUS

            Dulu masa kecik-kecik, aku dan adik beradik cukup 'perak' dan jakun dengan terowong. Tak tau apa yang 'syok' sangat pekena masuk terowong ni. Yang memperkenalkan kepada aku dan adik-beradik tentang terowong tak lain dan tak bukan mak dan abah aku.

            Nak dijadikan cerita, 'lejen' tak 'lejen'  scene terowong ni,kalau pekena tidor masa tengah dalam kereta sedang dalam perjalanan nak balik kampung aku di Selama, Perak dari Kolumpo, mesti mak atau abah aku akan kejut punya. "Kita masuk terowong ni, bangun, bangun!" lebih kurang macam tu la ayat mak dan abah aku mengejutkan tidor kami ketika dalam kereta.

           Kami pun tanpa segan silu dan tanpa membuang masa terus cepat-cepat bangun dari lena, gosok mata apa yang patut, dan seterusnya ,tengok keindahan lampu-lampu dan panorama dalam terowong. Sapa-sapa yang ter'miss' atau tak terjaga masa dalam terowong, dia memang rugi 'wa cakap lu'. 

          Detik melalui terowong, terutamanya Terowong Menora di 'highway' PLUS yang terletak di bawah Banjaran Keledang, Perak, sepanjang 800 meter ini memang satu benda yang 'cool' untuk dilalui masa kecik-kecik. 

           Sekarang ni, dah besar-besar, sampai dah nak ada anak pulak ni, asal lalu terowong, aku akan secara otomatik teringat mak dan abah, yang mula-mula 'introduce' benda hebat binaan manusia ini. Apa-apapun, semuanya kehebatan binaan manusia ni telah dihidayahkan oleh Allah S.W.T yang telah menciptakan manusia dan mengurniakan nikmat akal. Subhanallah. 


Notakaki : 'Lærdal Tunnel', sepanjang 24.51 kilometer merupakan terowong jalan raya darat terpanjang di dunia, yang menghubungkan Lærdal dan Aurland di Sogn Og Fjordane, negara Norway. Dibuka untuk kegunaan pada tahun 2000,setelah pembinaan dimulakan pada tahun 1995.
.

No comments:

Post a Comment