Friday, January 6, 2012

Kekeliruan tentang ayat Al Quran

           Ayat Al-Quran secara keseluruhannya daripada 114 surah adalah sebanyak 6236. Terdapat beberapa kekeliruan tentang jumlah ayat Al Quran yang didapati di internet yang menyatakan bahawa jumlah ayat Al-Quran adalah sebanyak 6666 ayat.

           Dipetik daripada laman web yang saya baca, 6666 bukanlah jumlah ayat, tetapi merupakan kaedah pengiraan mengikut kajian.Allahualam bissawab.

*****

          Pelbagai kaedah digunakan oleh ulama islam untuk mengira bilangan ayat. justeru itu,pelbagai nombor telah dikeluarkan.namun begitu,jumlah bilangan ayat yang berbeza bukan bererti mengurang atau menambah ayat cuma pendekatan yang digunakan sahaja yang berbeza.(rujuk keluaran BENARKAH AYAT AL-QURAN 6666?).

         Bagaimana dan siapa yang mengeluarkan jumlah ayat al-Quran 6666?. Jumlah yang menunjukan bilangan ayat al-quran 6666 ialah terdapat didalam kitab Aqidah Al-Najin muka surat 99 daripada Abi Hasan.(Kitab boleh didapati dikedai buku pustaka muda Ipoh,Jaafar Rawas Kota Bharu atau kedai jualan kitab lama).

Jumlah bilangan ayat yang disusun oleh ulama tersebut ialah:
1000 ayat al-Quran berkaitan menyuruh membuat kebaikan
1000 ayat al-Quran berkaitan mencegah kemungkaran
1000 ayat al-Quran berkaitan Janji diberi pahala
1000 ayat al-Quran Janji dibalas seksa
1000 ayat al-Quran berkaitan ayat membandingkan dengan sesuatu.
1000 ayat al-Quran berkaitan dengan Kisah dan Khabar
500 ayat al-Quran Berkaitan Halal dan Haram
100 Ayat Al-Quran berkaitan dengan Doa dan Tasbih
66 Ayat al-Quran berkaitan dengan Nasakh dan Mansuh.
Jumlah keseluruhan ialah 6666.

           Sehubungan itu,kaedah pengiraan diatas adalah salah satu kaedah untuk menyusun ayat al-Quran mengikut kajian bagi mendalami isi dan makna al-Quran.

          Justeru,umat Islam yang berjaya ialah yang bertaqwa kepada Allah S.W.T.Beramal dengan perintah Allah s.w.t dan meningalkan semua larangannya.Insyallah kita termasuk dalam golongan yang mendapat Rahmat disisi Allah s.w.t.


sumber : http://sksgrokam.edu.my/portal/modules.php?name=News&file=article&sid=40

No comments:

Post a Comment