Thursday, October 27, 2011

Kelebihan bulan Zulhijjah

           Sepertimana yang telah diketahui umum, esok, 28 Oktober  umat Islam akan menyambut kedatangan bulan Zulhijjah pada tahun 2011 ini, bulan dimana disyariatkan umat Islam untuk menunaikan haji, menyambut hari raya AidilAdha dan melakukan ibadah qurban.

          5 haribulan November ni pulak (bersamaan hari Sabtu) ialah 9 Zulhijjah di mana umat Islam disunatkan berpuasa Hari Arafah (bagi mereka yang tidak menunaikan haji dan boleh berpuasa). Semoga kita diberikan kekuatan untuk melakukan ibadah sunat puasa Hari Arafah tahun ni. 10 Zulhijjah pulak dah Hari Raya AidilAdha, jadi InsyaAllah dapatlah kita berpuasa na.

******

           Sabda Nabi s.a.w, "Tidak ada hari yang lebih baik di sisi Allah untuk lakukan amalan kebaikan selain sepuluh hari terawal dalam bulan Zulhijjah". Para sahabat bertanya, adakah jihad fisabilillah tidak boleh menandingi amalan yang dilakukan pada sepuluh hari tersebut ?” Nabi bersabda, "Jihad pun tidak boleh menandingi melainkan dia keluar berjihad dengan jiwa dan hartanya kemudian tidak pulang dengan keduanya”. (Hadis riwayat Bukhari).
       
           Daripada Ibnu Abbas telah berkata : Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Tiada daripada hari-hari yang begitu lebih di sisi Allah dan tiada amalan padanya lebih disukai Allah daripada hari-hari sepuluh ini (1 - 10 Zulhijjah). Maka perbanyakkanlah tahlil, takbir maka sesungguhnya ia merupakan hari-hari tahlil, bertakbir dan berzikir kepada Allah. Dan puasa sehari daripadanya menyamai puasa setahun dan beramal padanya digandakan 700 kali ganda. (Hadis riwayat Al-Baihaqi)

           Daripada Abi Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa hari Arafah (9 Zulhijjah)? maka jawab Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Dikaffarah(ampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang. (Sahih Muslim)

          Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda; "Tidak ada suatu hari dimana Allah Taala paling banyak membebaskan hambaNya dari Neraka selain dari hari Arafah (9 Zulhijjah)." (Sahih Muslim)

          Dari Al-Barra, katanya; "Saya mendengar Nabi berkhutbah. Kata beliau: "Pekerjaan kita hari ini (10 Zulhijjah) ialah solat. Sesudah itu pulang dan menyembelih korban. Sesiapa yg berbuat demikian bererti telah menjalankan agama kita." (Sahih Muslim).
.

No comments:

Post a Comment