Tuesday, December 6, 2011

Bersangka baik

            Dipetik daripada dinding fesbuk member aku. Alhamdulillah, perkongsian yang amat bermakna tentang hikmah bersangka baik dan diharap dapat dipraktikkan aku dan hangpa-hangpa semua. InsyaAllah.
         
Siapa dia Syeikh Abdulqadir Al Jailani?

           Beliau merupakan tokoh ulama' yang berasal dari Iran, yang lahir pada 1077M ataupun 470Hijrah. Mempunyai keturunan dan susur galur keturunan (kedua ibu-bapanya) daripada menantu dan juga sahabat Rasulullah S.A.W, iaitu Saiyidina Ali bin Abi Talib.

           Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulqadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan:

1) Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkanlah didalam hatimu  :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

2) Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

3) Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

4) Jika bertemu dengan seseorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan aku perolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah aku capai, mengetahui apa yang tidak aku ketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

5) Jika bertemu dengan seorang yang jahil, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia jahil. (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

6) Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku,aku kufur dan berbuat buruk."

******

Hadis riwayat Abu Hurairah r.a berkata:Bahwa Rasulullah S.A.W bersabda:
Hindarilah oleh kamu sekalian berburuk sangka kerana buruk sangka adalah ucapan yang paling dusta. Janganlah kamu sekalian saling memata-matai yang lain, janganlah saling mencari-cari aib yang lain, janganlah kamu saling bersaing (kemegahan dunia), janganlah kamu saling mendengki dan janganlah kamu saling membenci dan janganlah kamu saling bermusuhan tetapi jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara . [Riwayat Imam Muslim :no 4646]

Dari Abu Hurairah r.a dari Rasulullah S.A.W sabdanya:
"Allah berfirman-dalam Hadis Qudsi: "Aku adalah menurut sangkaan hambaKu dan Aku akan selalu bersama mereka selama ia mengingat padaKu. Demi Allah, nescayalah Allah itu lebih gembira kepada taubatnya seseorang hambaNya daripada seseorang di antara engkau semua yang menemukan sesuatu bendanya yang telah hilang di padang yang luas.

Barangsiapa yang mendekat padaKu dalam jarak sejengkal, maka Aku akan mendekatinya dalam jarak sehasta dan barangsiapa yang mendekatiKu dalam jarak sehasta, maka Aku akan dekat padanya dalam jarak sedepa. Jikalau hambaKu itu mendatangi Aku dengan berjalan, maka Aku mendatanginya dengan bergegas-gegas." (Hadis Muttafaq 'alaih; diriwayatkan Imam Bukhari dan Imam Muslim)
.

No comments:

Post a Comment