Sunday, December 25, 2011

Tarik mengkarung

           Pukul 3.45 pagi.

           Sedang asyik pekena tidur, aku dikejutkan dengan satu suara yang tidak asing lagi iaitu oleh suara Sorfina. Kedengaran macam bunyi mengerang kesakitan. Tanpa menghiraukan rambut aku yang tak terurus dan tersisir rapi serta bau mulut yang boleh tahan aromanya, lantas aku terus menoleh ke arah Sorfina dan secara 'steady' dan perlahan-lahan meluruskan kaki bersama tumit lalu melenturkan jari-jari kaki Sorfina ke belakang ;merapati bahagian tulang kering.

          Awal-awal bila terkena tarik mengkarung memang terasa sakit sikit, tapi kekejangan akan beransur-ansur pulih setelah sedikit lenturan kaki dan urutan manja diberikan terhadap kaki dan kawasan sewaktu dengannya.

         Tempoh 'berbadan dua' ni memang banyak kali jugak ada benda-benda 'saspens' yang berlaku, antaranya kejadian 'cramp' mengejut macam ni. Antara sebabnya adalah si ibu 'berkongsi' zat dan kalsium dengan si anak dalam kandungan. Faktor lain adalah kerana keletihan otot akibat 'berat tambahan' yang dibawa oleh ibu dan juga perkembangan rahim yang bagi tekanan terhadap saluran darah ke kaki.

        Apa-apapun, sebagai umat Islam, ingatlah, sakit ketika mengandung tu sebenarnya banyak memberi pahala kepada kaum ibu, dan sebenarnya menguji kesabaran kepada pasangan pada masa yang sama. Hangpa yang jadi suami silalah ambil pot dan tolonglah mana yang patut. Banyakkan bagi isteri minum susu berkhasiat (bukan susu cap teko atau F&N),pengambilan makanan kaya magnesium dan kalsium,buat senaman regangan ka, pi jalan-jalan ka, dan galakkan isteri minum banyak ayaq.


p/s : "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)". 
[Luqman 31:14]

No comments:

Post a Comment