Saturday, December 17, 2011

Seniman Bujang Lapok (II)

            Bersambung lagi. Antara babak dalam cerita Seniman Bujang Lapok yang paling sempoi dan paling 'lejen' sebab ketawa memanjang bila tengok babak ni. Rasa-rasa aku, inilah 'interview' paling power pernah ada dalam sejarah perfileman tanah air. Layaaan...

******
Babak semasa dalam bilik interview bersama manager Kemat Hassan;

(kring, kring, kring...terlefon berbunyi)

Kemat : Hello..haa..ok ok..kau bawak balik lori tu sekarang juga....ya, sekarang juga!...Haa?? Kalau lori tu tak boleh jalan,kau pikullah!! (sambil menghempas telefon meletak ke gagang semula)


Bunyi pintu diketuk, kemudian datang saorang staf duk bagitau manager Kemat Hassan ada orang nak mai interview...

Setelah beberapa adegan lawak yang tak dapat aku nak ungkapkan disini (kalau hangpa ingat ada babak yang depa duduk atas 'kerusi' angin tu)

Kemat  : Apa hajat datang ke mari?
Ramlee : (gaya tersipu-sipu malu)Kita bertiga ni nak jadi film star gitu
Kemat  : Film star?? ooowh..dulu ada pernah berlakon?
Ramlee,Aziz,Sudin : eehh, ada encik..pernah..hmmm


Kemat  : Dulu pun ada pernah pergi sekolah jugak ya?
Ramlee,Aziz,Sudin : Eehh, ada..pergi, pergi,pergi...hmm
Kemat  : Baiklah..hmm, awak (sambil menunding ke arah Ramlee)..sekolah pass darjah berapa?
Ramlee : Emm, sekolah Melayu pass darjah 5 encik..sekolah orang putih pass darjah 4 suku, encik.
Kemat  : 4 suku?? ni kenapa pulak dengan suku-suku nya tu?
Ramlee : Emm, pasal 3 bulan saya masuk belajar Jepun 'attack' Malaya encik...

Kemat  : Hmmm, awak macam mana?(sambil menunding ke arah Sudin)
Sudin    : Owh saya atas lagi dari dia encik (sambil menunding Ramlee)..
Kemat  : Senior cambridge??
Sudin    : Hmmm, cambridge cambridge hek? haaa..atas lagi cik
Kemat  : Atas yang macam mana pulak tu??
Sudin    : Atas pokok !!
Kemat  : Atas pokok ??
Sudin    : Ai, ini pasal dari kecil-kecil bapak saya suruh panjat pokok
Kemat  : Ooooowhhh...hmmmm..awak macam mana pulak (sambil menunding pulak ke arah aziz)

Aziz     : Saya?? bawah lagi daripada dia cik (sambil terkernyih-kernyih menunding jari ke arah Sudin)
Kemat  : Hmm..di bawah pondok?
Aziz      : Bukan cik, bawah lagi
Kemat  : Bawah lagi? bawah yang macam mana ?
Aziz      : Bawah tanah cik (sambil terkernyih-kernyih)
Kemat  : Bawah tanah??
Aziz      : Ye cik..sebab dulu saya ganti kerja bapak saya, gali lobang kubur
Kemat  : Woahahahahahaha..(sambil tergelak terkekeh-kekeh)



Photo credit : http://www.youtube.com/
.

1 comment: