Monday, December 26, 2011

Misi mustahil- Protokol Hantu

           Mission:Impossible 4-Ghost Protocol merupakan filem ke 2 tahun masihi 2011 yang aku tonton di pawagam. Bulan Januari lepas, aku telah menonton filem Hantu Kak Limah Balik Rumah yang mana ketika itu aku masih menjadi tunangan orang.

          Nampaknya, tahun masihi 2011 ini, filem yang aku tonton kesemuanya mempunyai hantu pada tajuknya.

          Sebelum menonton filem ini yang merupakan saranan Sorfina, aku segera menetapkan dan memutuskan dalam minda bahawa; 1) Amerika merupakan jaguh pengaman dan penyelamat dunia serta selain Amerika adalah penjahat, 2) Hero tak akan mati, dan ke 3) Tom Cruise pengamal Sciencetology memang masih kacak lagi bergaya orangnya.

          Mukaddimah filem ini dimulakan dengan baik sekali, yakni dengan adegan kejar-mengejar antara agen IMF dan beberapa orang jahat di Budapest, Hungary. Kehabatan serta ketangkasan agen tersebut hanyalah sia-sia kerana akhirnya mati ditembak dengan mudah oleh saorang wanita yang bermuka selamba.

"Misi mustahil saya?-hanya menjadi saorang hartawan yang 'gatal'. Jadilahhh...." - Anil Kapur

          Babak seterusnya membawa kita ke sebuah penjara di Rusia yang lokasinya entah mana. Disinilah hero sekalian alam dipenjarakan dan akhirnya terlepas, hatta akhirnya membawa kita semua ke babak meletupnya Kremlin, sebuah kompleks pentadbiran negara Rusia yang terletak di Moscow.

          Aksi menarik dan menolak tidak berhenti disitu sahaja. Agen-agen IMF yang diketuai Tom Cruise (yang juga merupakan bijakpandai yang pernah menerima biasiswa Rhodes ataupun Rhodes scholarship) dibawa ke kota Dubai untuk misi sebuah disana. Babak di kota Dubai ini merupakan babak kesukaan aku sepanjang filem. Azan juga ada diselitkan.

         Dari Dubai kita ke Mumbai pula. Berapa banyak bai la. Disini aku malas untuk mengulas kerana disinilah babak penentuan yang menyaksikan samada bumi terselamat ataupun tidak daripada letupan nuklear. Di kota Mumbai inilah samada bom nuklear bakal dilancarkan ataupun tidak lantas meletup di dunia yang fana ini? Meletup ataupun tidak?

        Sama-sama kita saksikan kesudahannya. Tammat !

p/s : Aksi yang padat,sendat serta humor yang diketengahkan dalam misi kali ini membuatkan filem ini layak diberi 4 bintang.

.          

No comments:

Post a Comment