Friday, December 23, 2011

Solat Jumaat


           Kenapa umat Islam solat Jumaat?- Soalan ni terpacul dari mulut saudara aku yang baru berumur 5 tahun. Mula-mula aku agak goyah nak jawab, dek terlupa ayat Al Quran yang mana satu memerintahkan untuk kewajipan solat Jumaat. Untuk selamat, aku jawab dengan jawapan stendet yang semestinya tepat lagi jitu- ianya perintah Allah s.w.t kepada kaum lelaki (dan ada syarat-syaratnya jugak).

          Soalan kedua yang dia tanya ialah kenapa pada hari jumaat kena solat jumaat tidak solat zohor seperti hari-hari lain?-Yang ni aku jawab ikut apa yang aku ingat dan pernah baca dari tulisan Ustaz.

          Hari Jumaat, merupakan penghulu bagi hari-hari yang lain; dipanggil Sayyidul Ayyam. Asal perkataan Jumaat adalah dari perkataan jama’a yang bermaksud himpun. Hari Jumaat merupakan hari kebesaran umat Islam dan sebagai hari perhimpunan umat Islam diseluruh dunia tanpa kecuali. Tujuan perhimpunan solat Jumaat ini ialah untuk mengeratkan hubungan silaturrahim antara satu sama lain, memberi peringatan dan beberapa hikmah lain.

          Kalau dilihat secara logiknya, hari Jumaat juga kita dapat berjumpa dengan sahabat-sahabat di masjid setelah selesaikan solat Jumaat. Ini sebab kita kena pi masjid lepas pekena makan dekat luar. Macam aku yang kerja kilang ni, hari Jumaat memang selalu pekena makan dekat luar pada hari Jumaat.

         Islam itu kuat dengan jemaah, Solat Jumaat itulah sebagai lambang kekuatan umat Islam sebenarnya.


p/s:  " Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya), Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baru tiba) atau (mendengar) sesuatu hiburan, mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya dengan meninggalkan engkau berdiri (di atas mimbar - berkhutbah). Katakanlah (wahai Muhammad:" Pahala - balasan) yang ada di sisi Allah, lebih baik dari hiburan dan barang-barang dagangan itu; dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki.
[Al-Jumu'ah 62: 9 -11] 

.

No comments:

Post a Comment