Tuesday, December 13, 2011

Solat sunat gerhana bulan

           Subhanallah. Bersempena dengan kejadian gerhana bulan sabtu malam lepas, Alhamdulillah, aku berkesempatan menunaikan solat sunat khusuf ataupun solat sunat gerhana bulan selepas solat Isya' tempohari buat pertama kalinya dalam hidup aku. Sorfina pun turut buat, tapi dia dah banyak kali dah buat sebelum ni.

Apa itu fenomena gerhana bulan?

          Gerhana bulan terjadi apabila sebahagian,atau keseluruhan permukaan bulan tertutup oleh bayangan bumi. Ini terjadi bila bumi berada diantara matahari dan bulan pada satu garis lurus yang sama; sehingga sinaran matahari tidak mencapai ke bulan disebabkan terlindung oleh bumi.

          Pada waktu jadinya gerhana, umat Islam disunatkan bersolat sunat gerhana,berzikir mengingati Allah S.W.T dan mandi sunat gerhana. Ini bertepatan dengan dua hadis sahih berikut :

          Hadis riwayat Aisyah  r.a ia berkata: Pada masa Rasulullah S.A.W pernah terjadi gerhana matahari. Saat itu Rasulullah S.A.W melakukan solat gerhana, beliau berdiri sangat lama dan rukuk juga sangat lama, lalu mengangkat kepala dan berdiri lama, tapi tidak seperti lamanya berdiri pertama. Kemudian beliau rukuk lama, tapi tidak seperti lamanya rukuk pertama. Selanjutnya beliau sujud. Kemudian berdiri lama, namun tidak seperti lamanya berdiri pertama, rukuk cukup lama, namun tidak selama rukuk pertama, mengangkat kepala, lalu berdiri lama, tapi tidak seperti lamanya berdiri pertama, rukuk cukup lama, tapi tidak seperti lamanya rukuk pertama, lalu sujud dan selesai. Ketika solat usai matahari sudah nampak sempurna kembali, beliau berkhutbah di hadapan kaum muslimin, memuji Allah dan menyanjung-Nya, dan bersabda: Sesungguhnya matahari dan bulan itu termasuk tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya terjadi gerhana bukan kerana kematian atau kelahiran seseorang. Oleh sebab itu, jika kamu melihat keduanya gerhana, maka bertakbirlah, berdoalah kepada Allah, kerjakanlah solat dan bersedekahlah! Hai umat Muhammad, tidak seorang pun lebih cemburu daripada Allah, bila hambaNya, lelaki mahupun perempuan, berbuat zina. Hai umat Muhammad, demi Allah, seandainya kamu tahu apa yang aku ketahui, tentu kamu akan banyak menangis dan sedikit tertawa. Ingatlah! Bukankah aku telah menyampaikan?
[Sahih muslim (no :1499)]


           Abu Bakrah berkata, "Kami berada di sisi Rasulullah lalu terjadi gerhana matahari. Maka, Nabi berdiri dengan mengenakan selendang beliau (dalam satu riwayat: pakaian beliau, sambil tergesa-gesa ) hingga beliau masuk ke dalam masjid, (dan orang-orang pun bersegera ke sana ), lalu kami masuk. Kemudian beliau solat dua rakaat bersama kami hingga matahari menjadi jelas. Beliau menghadap kami, lalu bersabda, 'Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua dari tanda-tanda kekuasaan Allah, dan sesungguhnya keduanya bukan gerhana kerana meninggalnya seseorang. Akan tetapi, Allah S.W.T menakut-nakutkan hamba-hamba-Nya dengannya. Oleh kerana itu, apabila kamu melihatnya, maka solatlah dan berdoalah sehingga terbuka apa (gerhana) yang terjadi padamu.'" (Hal itu kerana putera Rasulullah,yang bernama Ibrahim meninggal dunia, kemudian terjadi gerhana. Lalu, orang-orang beranggapan bahawa terjadinya gerhana kerana kematian Ibrahim itu. Hal ini lantas disanggah Rasulullah dengan sabda beliau itu.)
[Sahih Bukhari (Kitab Kusuf)]

         Dalam Al-Quran banyak mengisahkan kebesaran dan kekuasaan Allah S.W.T tentang penciptaan matahari, bulan, serta langit dan bumi. Cukuplah jika aku memetik firman Allah S.W.T dalam surah Al-A'Raaf berikut :

" Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Ia bersemayam di atas Arasy; Ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan pantas (silih berganti) dan (Ia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam. [Al-A'raaf 7:54]

.  

No comments:

Post a Comment