Tuesday, January 25, 2011

Ikan jaket

         
       Hari ni  first time aku makan ikan jaket semula setelah bertahun-tahun tak makan. Lama jugak. Dah 4 tahun rasanya. Aku pun tak tau macam mana aku boleh makan ikan ni balik, hari ni. Turun ke kantin, usha -usha, tengok lauk, semuanya dah nak abis. Tinggal lauk-lauk tak popular ja. Tiba-tiba mata aku terarah ke lauk ikan jaket goreng  disumbat sambal. Aku kecur air liur.


        Ikan jaket bukanlah sesuatu yang baru dalam hidup aku. Masa sekolah dulu lebih kurang seminggu sekali aku akan jamah ikan ni.Tu belum kira lauk paling 'pundek' dalam sejarah skolah, sotong katak masak asam dan kari hati ayam hancur. Memang kalau menu macam tu kitorang ambik nasik sikit ja. Kalau lauk ayam, nasik mesti meggunung.

       Setelah ambil pinggan, aku ceduk nasik putih (aku ceduk sikit ja, dengan harapan nak diet sebab nak kahwin), kemudia,  aku ambil sekor ikan jaket goreng sumbat sambal, beberapa potong timun, tarok 3 senduk gulai kari dan tidak lupa, sambal belacan. Kombinasi paling menarik sekali. Macam kombinasi Messi, Xavi dan Iniesta.


        Aku pikir, alangkah cara kalau aku dapat makan ikan jaket goreng sumbat dengan kelapa pedas macam mak aku buat masa - masa sebegini. Panas -panas pulak tu. Memang terba -ek. Lepas makan, baring - baring, chill dan tidur kejap. Petang pulak pekena oren juice dan cempedak goreng panas. Fuhhh...




Ikan jaket. Korang jangan pandang sebelah mata pasal kesedapan ikan ni. Memang cara.







photo credit : http://media.photobucket.com/image/ikan+jaket+/ABGBEKA/233960516_403b612045.jpg

No comments:

Post a Comment