Monday, January 24, 2011

Tandas dan anda

         
       Aku terfikir. Kenapa 'design' perumahan moden sekarang tandas mesti ada dalam rumah? Tak seperti rumah -rumah kampung di zaman dahulu. Aku fikir balik, banyak jugak kebaikan kalau tandas ni dekat luar rumah. Bagi aku, boleh buat bisnes sewa, tapi tak la sampai juta -juta macam drama Melayu slot akasia, cerekarama dan sebagainya.RM 0.30 sekali masuk. Bayangkan, kalau sehari 10 orang masuk, aku dapat RM3.00. Dalam sebulan, dah dapat 'collect' RM90. Banyak tu. Dah boleh buat bayar insurans atau bil Maxis dah tu.


Rumah opah aku. Dulu tandas a.k.a jamban dia dekat luar (size lebih kurang besar phone booth kat London). Sekarang dah urban sikit. Suma kat dalam.




Jenis tandas yang aku terpikir nak bangunkan di luar rumah aku suatu hari nanti. Untuk kegunaan rakyat marhaen.


         Apa -apa pun, aku suka lagi kalau tandas dalam rumah. Senang dan pantas jikalau ada  kes -kes yang 'emergency' ataupun kes termakan julap. Bayangkan kalau aku duduk zaman dulu, kalau nak pergi toilet malam-malam, nak pasang lilin dulu la, cari torch light dulu la, itu kalau dah moden sikit, nak nye kalau zaman- zaman purba dulu, kena pasang obor la pulak nak pergi tandas. Kalu tak, gamaknya, tercicir la kau punya 'hasil' tu merata.


        Satu lagi yang dah lama aku pendam, korang ada tak tandas 'feveret'? Maksud aku, bukan tandas dekat rumah. Itu mesti la wajib korang guna, mau tak mau kena guna, takkan nak guna jiran korang punya toilet. Cett. Contohnya, kalau kerja dekat opis atau 'time' skola / duk hostel dulu? Aku ada. Aku siap buat Feng Shui lagi pasal tandas 'feveret' aku dekat opis atau skolah/ hostel dulu.


Contoh tandas yang menjadi all time feveret aku. Berilmiah dan dapat memberi aku sumber inspirasi.




Ni gambar tandas skolah aku dulu. Nyaman dan segar. Tempat paling sesuai untuk mendapatkan sumber ilham.
    





  

No comments:

Post a Comment